Dålig mobiltäckning

Dålig Mobiltäckning i stadens nya hus
De är toppmoderna och miljövänliga. Men räkna inte med att kunna använda mobilen överallt. I nybyggen som på Västra Kungsholmen har mobilsignalerna ha svårt att ta sig fram.

Nyheter ·Publicerad 10:00, 22 jun 2013 i Södermalmsnytt

Nybyggda byggnader kan vara hur bra som helst. Men inte alltid när det handlar om att ringa eller surfa på mobilen. De energitätade husen har extra tjocka väggar, som skärmar av byggnaden och hindrar mobilsignalerna att ta sig in i lägenheterna.
– Alla typer av moderna fastigheter har numer så hög energiklassning att de inte släpper igenom mobilsignalerna. Ju högre energiklassning, desto större är problemet, säger Bo Wisenfelt, på Södermalmsbaserade företaget HIPS, som specialiserat sig på att ordna fram mobiltäckning inomhus.
Bo Wisenfelt fortsätter:
– Det är fysikens lagar som sätter begränsningarna, inte att mobiloperatörerna gör ett dåligt jobb. Det här är ett jätteproblem för många företag i dag och ett problem som kommer växa sig allt större i privatbostäder..

”Blockerar signalerna”

Mobiloperatörerna bekräftar att det inte alltid går att använda mobilen i nybyggda områden. Men det är inte bara byggtekniken som hindrar signalerna att ta sig fram.
– Det byggs en massa nya hus och då blockerar de
signalerna. Vi måste ha bostadsrättsföreningarnas tillstånd att sätta upp antenner på hustaken, och det kan ta lite tid innan de kommit i ordning och kan ge oss tillståndet. Men ibland säger de ”nej”, säger Björn Lindberg, manager för mobil radio hos mobiloperatören Tele2.
Erik Hörnfeldt, pressansvarig hos mobiloperatören 3, fortsätter:
– Vi försöker bygga ut näten i takt med att det byggs fler hus, men kanske hinner vi inte riktigt med alltid.

Utveckling pågår

Erik Hörnfelt önskar att mobiloperatörerna kunde vara med tidigt i byggprocessen.
– Det är mycket lättare för oss att skapa bra täckning i ett nytt område, om vi vet hur det ska se ut innan. Det bästa är om byggherrarna informerar oss om hur de tänkt bygga, så vi kan lägga in det i planeringen, säger han.
Hos byggherrarna Skanska och NCC är man medveten om problemen.
– Det här är en fråga för branschen, men vi tittar på hur man kan utveckla materialen och integrera antennerna, säger Maria Schelin, kommunikationsansvarig på NCC.
Kan du ge något konkret exempel på vad ni kommit fram till? – Nej, det kan jag inte. Men det pågår en utveckling ”Det är mer än tio år sedan jag hade fast telefon hemma”

Det går inte att prata i mobil hemma hos Calle, om man inte står tryckt mot fönsterrutan vill säga. Lösningen: tillbaka till hemtelefon.

I april förra året flyttade Calle Ekman till en hyreslägenhet i ett av Wallenstams två hus i ”Kungsholmsporten” på Hornsbergs strand. Tillsammans med sin sambo är han mycket nöjd med boendet och har egentligen inga större synpunkter på lägenheten. Det finns bara ett problem.
– Jag måste stå tryckt mot rutan för att kunna prata, säger Calle.

Ständigt vid fönstret

Husen har lågenergifönster och har byggts med tjocka, extra isolerade väggar, för att spara energi. Men i samma veva har täckningen uteblivit. Och till skillnad från i många andra hus är det inget särskilt abonnemang som funkar extra bra här.
– Vi funderade på om det var abonnemanget, men vänner på besök får heller ingen mottagning, säger Calle.
För första gången på drygt tio år har han därför installerat en hemtelefon via IP-telefonin. Men vännerna ringer fortfarande på mobilen och för att inte Calle ska missa viktiga samtal ligger mobilen ständigt på fönsterbrädan. Lägger han den på den lilla byrån i hallen försvinner plupparna direkt.
Känner till problemet
– I höstas när jag sökte jobb väntade jag på många viktiga samtal och missade några av dem, säger Calle som tycker det är märkligt att det brister i täckningen mitt i huvudstan.
– Jag har bättre täckning på mina fjällvandringar.
Att grannarna har liknande problem syns. Vissa dagar kan han se många av sina grannar stå i sina fönster och prata.
På Wallenstam känner man till att det strular med kommunikationen men vet ännu inte hur man ska tackla det.
– Vi är medvetna om problemet och arbetar med att hitta en lösning, skriver Wallenstams kommunikationsdirektör Elisabeth Vansvik i ett mejlsvar.
Wallenstam är förstås långt ifrån ensamma med dessa problem. Många boende i Västra Kungsholmen har tvingats byta abonnemang för att hitta rätt. Även företagare på Hornsbergs strand vittnar om dålig mottagning och att man måste stå nära fönstren för att få kontakt.

 Vi bor mitt i landets huvudstad. Ändå faller mobilskuggan över många platser på Söder.  Förklaringen: alla vill ha täckning men ingen vill ha master, enligt en operatör.

Samtal bryts, sms vägrar att lämna utkorgen, Spotify tystnar, att surfa kan du glömma. Frustrationen när täckningen försvinner drabbar oss runt om på Södermalm och i Hammarby sjöstad.
Vi bad våra läsare lista sina värsta svarta hål och fick mängder med svar.
Mobilskuggan slår till i tunnelbanan; vid Slussen, på väg mot Gamla stan, uppe på Skanstullsbron och på tåget på väg till Södra station.

Mycket folk

Att ringa hem och fråga om mjölken är slut är inte heller en självklarhet, i alla fall inte om du är inne på Ica på Torkel Knutssonsgatan och på Rosenlundsgatan. Och lyckas du ringa hem är det inte säkert att signalerna går fram. I flera bostadshus, bland annat på Erstagatan, Blekingegatan och Duvnäsgatan, är täckningen svajig.
Björn Lindberg, manager för mobil radio på mobil-
operatören Tele2, säger att det inte ska vara några problem att få telefonen att fungera på tunnelbanan eller i matbutiken, om där inte är ovanligt stora folksamlingar.
Han menar att det som hindrar mobilanvändande på vissa platser i staden snarare beror just på ett problem med kapacitet på grund av mycket folk, än på ett problem med täckningen. Och ett nytt beteende ställer ökade krav.
– Det var en boom att folk började streama och kolla Facebook på tunnelbanan så vi har fått prioritera och bygga ut allt eftersom. Vi kan inte bygga allt samtidigt. Det senaste halvåret har vi kapacitetsutökat extremt mycket så nu ska det inte vara några problem, säger Björn Lindberg.

Hur löser ni problemen?

– Om det till exempel är i en matbutik som många av våra kunder använder sig av erbjuder vi en teknisk lösning, som att sätta dit en förstärkare eller en ny basstation.

Men ni sätter inte upp det i förebyggande syfte för att garantera att det inte blir problem någonstans?

– Nej, där är vi inte i dag, men det kanske kommer att bli så. Folk har ökade behov. Vi får rätta oss efter de behov folk har, säger Björn Lindberg.
Enligt Erik Hörnfeldt, pressansvarig hos mobiloperatören 3, har de inga generella problem med täckningen i tunnelbanan eller på andra platser under jord, men när problem väl uppstår så kan de lösa dem.
Frågan är då varför de uppstår? Erik Hörnfeldt förklarar det med ett mastmotstånd.
– Det är svårt att få bygglov för mobilmaster. Det tar tre veckor att smälla upp en mast, men i snitt tar ärendena med att få upp en ny mast 10-11 månader. Alla vill ha täckning, men ingen vill ha master, säger han.

Jacob Hellgren, Anna Sandqvist, Tomasz Pozar, Elina Lundberg

    KS Connect är specialister på att leverera lösningar både i befintliga miljöer och nybyggnationer. Från analys, förstudie och planering till genomförande av installation och driftsättning.

    Stockholm

    Göteborg

    Grebbestad

    Karlskoga